Als iemand kwijtschelding aanvraagt, wordt meestal de invordering opgeschort zolang het verzoek wordt behandeld. Het is dus belangrijk dat belastingschuldigen hun verzoek op tijd indienen. Dit betekent dus vóórdat de betreffende aanslag of een deel daarvan invorderbaar is.
Toch gebeurt het in de praktijk vaak dat belastingschuldigen pas om kwijtschelding vragen nadat ze een aanmaning of dwangbevel hebben gekregen. Sommige gemeenten proberen dit gedrag te veranderen. Ze geven dan alleen kwijtschelding als eerst de extra kosten voor invordering (zoals kosten voor aanmaning of dwangbevel) worden betaald.
De Nationale Ombudsman vindt dat geen probleem als er maar eerst persoonlijk contact is gezocht met belastingschuldige voordat er dwangmaatregelen worden genomen. Zie zijn rapport van 7 april jl. (publicatienummer 2025/040). Zo kun je samen kijken waarom iemand niet betaalt. Ik ben het daarmee eens. Een telefoontje naar de belastingschuldige kan echt verschil maken.
Toch vind ik ook dat als iemand meerdere jaren achtereen geen goede reden heeft om te laat kwijtschelding aan te vragen, het verdedigbaar is dat de gemeente dan eist dat de invorderingskosten worden betaald voordat kwijtschelding wordt verleend.
Als een gemeente daarvoor kiest, moet dit duidelijk worden vastgelegd in beleidsregels. Deze regels zijn onderdeel van de Leidraad invordering. Dat doet niets af aan het feit dat een gemeente zich moet houden aan hun beleid, tenzij dat in een specifiek geval tot oneerlijke of te zware gevolgen zou leiden.
Auteur Edwin Moerings