Belastingen

De leidraad invordering kan echt concreter 

Er is steeds meer aandacht voor de wijze waarop de overheid invordert. Het beleid van een organisatie speelt daarin een belangrijke rol. Het is daarom belangrijk om een goede set beleidsregels te hebben. 

Een voorbeeld van die vernieuwde aandacht is de oproep die de staatssecretaris van BZK aan gemeenten en waterschappen deed tot het versturen van een kosteloze betalingsherinnering. De kosteloze betalingsherinnering is een onderdeel van het fiscale invorderingsproces waar geen wetgeving op is. Daarmee valt het volledig binnen de beleidsruimte die een gemeente, waterschap of belastingorganisatie heeft. Veel organisaties schrijven het volgende in hun beleidsregels over de kosteloze betalingsherinnering:  

Als de aard of omvang van de belastingschuld dan wel het betalingsgedrag van de belastingschuldige daartoe aanleiding geven, kan de ontvanger de belastingschuldige eerst (kosteloos) een schriftelijke betalingsherinnering toezenden.” 

Dat lijkt een prima tekst, maar het is wel wat weinig concreet. Een burger die dit leest heeft geen idee waar hij aan toe is. Want wat wordt er precies bedoeld met “aard en omvang” en met welk betalingsgedrag wordt er precies rekening gehouden? En hoezo “kan (…) een schriftelijke betalingsherinnering toezenden”? Krijgt een burger met goed betaalgedrag nu wel of niet een herinnering? 

Dit kan toch best concreter geformuleerd worden? Als jouw organisatie gevolg geeft aan de oproep van de staatssecretaris en dus een betalingsherinnering stuurt, dan kun je dat toch gewoon beschrijven in de leidraad? En als je voor bijvoorbeeld de naheffingsaanslag parkeerbelastingen een uitzondering maakt en geen herinneringen stuurt vanwege de aard van deze aanslag, dan kan dat toch ook gewoon in het beleid opgenomen worden? Het moge duidelijk zijn, ja dat kan allemaal. En dat is ook wenselijk, zo weet de burger waar hij aan toe is en kun je in het geval van een procedure of klacht uitleggen wat je doet, waarom je dat doet en dat je hebt beschreven dat je dat doet. 

Dit is slechts één voorbeeld uit de leidraad invordering, ook op andere onderdelen kan de leidraad invordering duidelijker. Bijvoorbeeld als het gaat om kwijtschelding of schuldhulpverlening. Wil je meer weten over de leidraad invordering? Op 16 september organiseert Involon de Workshop Beleidsregels Invordering. Meer informatie en inschrijven kan hier

Berend heeft zich gespecialiseerd op de publieke en private invordering en de kwijtschelding. Berend beheerst niet alleen de uitvoering van deze processen maar heeft een natuurlijke aanleg voor het signaleren van efficiencyverbeteringen in het proces. Daarbij maakt hij gebruik van zijn ervaringen bij diverse gemeenten en waterschappen. Berend is mededocent van de diplomaopleiding INVORM-i.

Gerelateerde artikelen

Belastingen
Bent u klaar voor kwijtschelding 3.0?

Kwijtschelding 3.0 is het nieuwe kwijtscheldingsproduct van het Inlichtingenbureau en vervangt de vorige versie kwijtschelding 2.0. In 3.0 zijn een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Op een groot aantal onderwerpen krijgt u namelijk meer...

Belastingen
Update 9 januari 2025 Leesbare Leidraad Invordering

De ‘Leesbare leidraad invordering´ heeft de afgelopen weken enorme belangstelling gewekt bij lokale belastingorganisaties. Het belang van een helder en begrijpelijk beleid wordt breed onderschreven. Het probleem De huidige leidraad invordering, die grotendeels...

Belastingen
De Wet Herwaardering Proceskostenvergoedingen is geen discriminatie

Actualiteit: Op 1 januari 2024 trad de Wet herwaardering proceskostenvergoedingen in werking, met als doel het tegengaan van misbruik van proceskostenvergoedingen in WOZ- en bpm-zaken door no-cure-no-pay-gemachtigden. De wet introduceert een lager vergoedingstarief...

Belastingen
Wijzigingen invordering en kwijtschelding 1 januari 2025

Normbedragen kwijtscheldingHet bruto wettelijk minimumloon per 1 januari 2025 is vastgesteld op € 2.191,80 per maand, exclusief vakantiegeld. In verband hiermee wordt het nettominimum-loon, als bedoeld in artikel 37 van de Participatiewet, per...